søndag 29. oktober 2023

Min første bruk av det intelligente internettet

Den nye tiden kommer og kommer, hvor den gamle tiden bare går ut og forsvinner i skyggenes dal, for å overlate storslåtte åpenbaringer som en naturlig del av hva som nå er inkludert i felles forståelse.

Kunstig inteligens har vært et begrep som har vært med oss helt siden 1950-tallet, hvor Turing-testen (utviklet av Alan Turing) er en test av en maskins evne til å oppføre seg som et menneske i en samtale.

De siste årene så har maskinlæring, nevrale nettverk og kunstig intelligens blitt mer forstått av massene og journalister har løftet tematikken mer frem i dagspressen og fått mer synlighet og praktisk betydning, ved at flere og flere løsninger når ut til massene via internett platformen.

Det er mange nettsteder hvor en tekst beskrivelse kan omgjøres til et kreativt unikt bilde, som overrasker og imponerer stort, det samme skjer nå med musikk og innhold som figurerer på sosiale medier og artikler som grovskrives av den nye logikken.

Det som fortsatt har fremstått som forholdsvist komplekst, er å kunne beskrive innholdet og få en kunstig intelligens til å bruke dette som utgangspunkt for å lage en video fremstilling med bilde, tekst og lyd.

Det finnes flere og flere av disse nettsidene og jeg valgte å teste ut, der hvor jeg kunne forsøke uten å benytte meg av et abonnement, hvor resultatet da blir at videoen blir "vannmerket" og hvor alle selv kan forsøke og erfare mulighetene her: https://invideo.io/


Utgangspunktet mitt var å tenke på noe konkret og samtidig absurd, hvor målet mitt var å ha en forholdsvis kort beskrivelse og se hvordan det ville bli tolket.

Siden de fleste av tekstbaserte nettsider/løsninger er engelsk språklig så var det også min tenkte inngang, hvor teksten som jeg laget som utgangspunkt ble oversatt fra norsk og til engelsk:

 "Fiske stjernetegnet som farge roterer"
 "Fish zodiac sign which color rotates"

Resultatet overrasket og løftet forståelsen av mulighetene til nye dimensjoner, dette var gøy.

Her er lenke til videoklippet om fisk og farger: https://youtu.be/8RvuUZkAYlM